Om jag varit en man vs mammografi

Om mammografi hade varit för män hade det varit så här idag: 
"Solen sken, inga köer på motorvägen, massor med parkeringsplatser att välja på... äsch, ni fattar!
Den välbetalda manliga sköterskan hade ropat upp dig snabbt i väntrummet. 
När du (som man) hade meddelat sköterskan att du var extremt känslig i huden hade det dels stått på kallelsen att du skulle ta två Alvedon innan undersökningen, och dels hade sköterskan erbjudit dig en smärtstillande salva för huden. Sen hade sköterskan (den välbetalde) skött maskinen manuellt och handskats med dig som om du var en tänkande, normalt känslig människa av kött och blod. 
Sen hade du glatt studsat därifrån med ett leende på läpparna eftersom du redan vid besöket fick veta att det såg bra ut. 

Men - nu är jag ingen man, jag är född till kvinna i en mansvärld. Så läs det jag skrev och gör om allt till motsatsen så vet ni hur det är att göra mammografi. 

Tur att jag kom hem till min underbara familj och så hade vi en kura-ihop-dag tillsammans. 


Enda roliga vid Radiumhemmet var mitt parkeringsnummer. 


//Najno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback