Turist på vårt sätt

Dagen började galet. Ove och jag kollade barnprogram på TV. Det var "Pippi på rymmen" som visades. Men när Pippi talade tyska blev det för mycket av den tyska dubbningen. Undra på att de talar så dålig engelska här, de får ju aldrig höra hur det låter. 
Eftersom det skulle vara halvtaskigt väder idag så bestämde vi oss för att sätta oss på första bästa spårvagn och bara hoppa av där det kändes bra. 
Sagt och gjort: 


När vi åkt åt ett håll och hamnat i förorten där de INTE kunde någon engelska bestämde vi att vi skulle åka och titta på huset där min farmor Herta bodde när hon var barn. 
Och vi hittade huset. 
Jag kunde inte låta bli att fälla tårar när jag tänkte på vad hon fått utstå med SS-soldater och nazismen just före andra världskriget. 
En mycket speciell känsla var det. 



Där på tredje våningen bodde hon. 
Haidgasse 15, det glömmer jag inte. 

Sen åkte vi till anrika café Ritter och åt en sen lunch. Mycket österrikiskt och mysigt. 
Vi vandrade vidare på Maria Hilferstrasse, stora shoppinggatan och köpte en ny väska för alla inköp dottern gjort. 

På kvällen åt vi på en riktigt inhemsk krog med stamgäster och otroligt god mat. Härligt stor wienerschnitzel och supergod potatissallad till. 

Kvällen avslutades med drink på hotellets bar. 
Ja, det blev en av mina bästa dagar i år. 




//Najno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback