Svampplockartider

Tro det eller ej, men två gånger har jag plockat svamp och två gånger blev det faktiskt historier som passar sig i den här bloggen.

Idag kör jag historia nummer ett:

Det här var länge sen. Inga barn var födda och rökte gjorde jag också.

Jag och kompisen Kerstin hade fått för oss att vi skulle ut i skogen och plocka svamp, för det gjorde hennes föräldrar... Hm, knäpp anledning, men vi begav oss ändå ut till Gottröra/Rånässkogen för att leta efter trattkantareller.
Totalt oförberedda parkerade vi bilen vid en skogskant och sen började vandringen in i skogen. Vi kollade lite på marken men mest pratade och rökte vi och inga svampar hittade vi.

Vi stannade till vid ett ställe och frågade oss om vi skulle ge upp för vi var nog inga skogsmullar konstaterade vi men bestämde oss för att ta en sista cigarett. Vid ett tillfälle när vi pratar tittar jag ner på marken och plötsligt upptäcker vi att vi står i ett område av svampar. Frågan är bara vilken sort det är.
Ingen av oss vet egentligen hur en trattkantarell ser ut, visar det sig.

Trattkantareller

Vi dividerar om vi ska åka hem till Kerstins pappa och fråga eller om vi ska åka till Rimbo och gå in på en bokhandel och kolla någon svampbok. Medan vi står där och skrattar och tjattrar kommer det tre personer gående lite längre fram i skogen.
Jag tar en svamp i den ena handen och ciggen i den andra och springer till dem medan jag ropar:

- Hallå, hallå, vet ni vad det här är för svamp?

En av männen i sällskapet svarar:

- Nej, det vet jag inte. Var hittade ni dem?

Jag förstår att han försöker lura mig och säger:

- Jaha, det ÄR alltså en trattkantarell?

Kvinnan i sällskapet nickar och medger att det är en trattis.

Jag springer tillbaka till Kerstin och vi skriker av skratt för vi står verkligen i ett stort hav av trattkantareller. Då upptäcker vi att vi inte ens tagit med något att lägga den eventuella svampen i.

Vi springer till bilen och hämtar varsin plastkasse, som vi faktiskt hade med oss. Sen går vi tillbaka och bara plockar och plockar.

Nästa svamphistoria kommer någon annan gång.

// Najno

Psst... Fjärilen i trappuppgången var en vacker nässelfjäril. Tack Pernilla för att du hjälpte mig med den informationen!

Kommentarer
Malin säger:

Man är liksom inte förvånad när det gäller dig, haha!Galna människa, men det är tur för oss andra.

2010-09-12 | 22:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback