Hänt på tåget 24/9-10

Igår var det fredag den 24:e. För SL:s del tror jag de tänkte att det var fredag den 13:e.

Jag skulle jobba kväll men åkte i väldigt god tid före jobbet, nämligen två timmar i förväg. Det visade sig behövas. Bussen till station var väldigt sen så redan där hade jag missat första tåget. När jag väl är på perrongen råder fullständig kaos på Märsta station, inga tåg är inne, ingen information, ingen sitter i biljettkuren.

Nåväl, efter mycket om och men kommer det in ett tåg, jag passerar en förare som säger att tåget åtminstone kommer att gå till Solna eftersom en kraftledning rasat i Karlberg.
Tåget går, inte på tid, men dock. I Upplands Väsby visar det sig att de människorna väntat i 50 minuter på ett kommande tåg och det är naturligtvis väldigt mycket folk.
Chauffören ropar i högtalaren:
- Var vänlig släpp förbi avstigande först.

Efter en stund säger han:
- Var vänlig ocgh håll inte fast dörrarna.

En tredje gång kommer han tillbaka i högtalaren, lite trött i rösten:
- Ja, nu har ni hållit fast dörrarna, så nu har ett dörrpar gått sönder och vi måste vänta på teknisk hjälp att åtgärda detta. Tänk på att inte hålla fast dörrarna så att vi kan hålla våra tider och att tåget håller ihop.

Efter en lång stund åker tåget iväg.

I Helenelund stannar tåget och åker inte iväg efter det att alla påstigande är ombord på tåget.

Nu kommer chauffören tillbaka i högtalaren och nu är han riktigt trött på oss fredagsåkare:

- Jaha, inte nog med att ni haft sönder dörrarna, nu är det någon som har dragit i nödbromsen. Vi blir därför stående här för kontroll av orsaken.

Trots att jag hade två timmar på mig till jobbet blev det bara en halvtimme kvar att kolla butiker innan det var dags att hoppa i kostymen och hänga kappor i garderoben.

Det blev en riktigt bra dag i alla fall, och jag hoppas verkligen att chauffören hann hem till lite fredagsmys med sin familj eller så.

Idag lördag fungerade allt som vanligt och massor av folk ville gå på konsert. Ove och jag käkade kinamat så nu blir det soffan resten av kvällen.

Ska nog ta mig en whiskey nu för det känner jag att jag behöver.

// Najno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback